Boka tid

 

Kontakta oss

Solna Däckservice AB
Östervägen 28
169 53 SOLNA

Tel: 08 - 27 17 00

Öppettider:
Månd-Torsd 7.00-16.30
Fred 7.00-15.00

Under säsong:
Lörd 10.00-14.00
Söndagar Stängt

Rätt lufttryck är bra för både säkerhet och miljö

När väl däcken är monterade på bilen glömmer många bilister att kontrollera lufttrycket.
Visserligen kontrollerar verkstaden lufttrycket vid varje service, men det är på tok för sällan.
Undersökningar visar att för högt och lågt lufttryck i däcken har negativ påverkan på både säkerhet och miljö.

När lufttrycket i däcket ligger på rätt nivå rullar hjulet lättare och därmed drar bilen mindre bränsle.
Däcket får även optimal kontaktyta med vägbanan i och med att formen på däcket blir rätt.
Detta gör att däcket håller längre och att vägegenskaperna blir bättre.

Om du kör med åttio procent av rekommenderat lufttryck ökar bränsleförbrukningen med cirka tre procent.
Normalbilisten kan alltså spara runt 500 kronor om året i minskad bränsleförbrukning bara genom att kontrollera lufttrycket i däcken regelbundet.

Bra däck och sänkt hastighet minimerar risken för vattenplaning
Vattenplaning orsakas av att däcken inte klarar av att trycka bort vattnet mellan däcken och vägbanan.
Det som händer är att däcken tappar kontakten med vägbanan och du får svårt att kontrollera bilen.
Risken för vattenplaning ökar rejält om däcken är slitna eller hastigheten är för hög i förhållande till väglaget.

Det är förrädiskt med vattenplaning eftersom den kan komma helt utan förvarning.
På hårt trafikerade vägar bildas det spår i vägbanan.
Vid en kraftig regnskur fylls spåren med vatten.
Risken för vattenplaning blir då överhängande.

För att minska risken för vattenplaning är det viktigt att du har däck med ett mönsterdjup på 5 millimeter eller mer.
Detta eliminerar dock inte risken helt.
Kombinationen bra däck och sänkt hastighet är den bästa medicinen mot vattenplaning.

Fem tips för vinterdäcken
1.Generellt är det bättre att välja smala däck i stället för breda.
Smala däck tränger ner bättre i snö och slask.
Medan breda däck har en tendens att glida på ytan.

2.Om du använder dubbdäck bör du kontrollera dubbarna innan du monterar däcken.
Dubbarna bör sticka ut minst 1-2 millimeter utanför gummit.
Det bör inte heller saknas för många dubbar.

3.Ett nytt vinterdäck har ett mönsterdjup på 9-10 millimeter.
Dina vinterdäck bör ha minst 5 millimeters mönsterdjup för att fungera bra i vinterväglag.

4.Det är bara på våt is som dubbdäck har något bättre egenskaper än dubbfria däck för nordiska förhållanden.
I andra typer av vinterväglag fungerar dubbfria däck likvärdigt eller bättre. Källa: STRO.

5.Montera vinterdäcken i tid, för i källaren gör de ingen nytta.
Enligt en undersökning som är gjord av försäkringsbolaget If uppger 13 procent att de sällan eller aldrig hinner byta däcken innan första halkan.